Hoe organiseer ik mijn thuiswerkplek?

Het is belangrijk om aandacht te besteden aan je werkplek. Prestatie op werk hangt namelijk voor een groot gedeelte samen met de kwaliteit van jouw werkplek. Denk aan een fijn bureau en een comfortabele ergonomische stoel. Verder is frisse lucht en een rustige omgeving erg belangrijk.

Hoe organiseer ik mijn thuiswerkplek
© Pixabay.com

De plek waar alle actie plaatsvindt: het bureau

Kantoorwerkers zijn nu thuiswerkers. Dit verandert veel aan de werksetting; keuken, bed en douche liggen nu binnen handbereik. Wat niet verandert is het feit dat thuiswerkers achter een computer aan een bureau zitten. De vorm, kleur, en grootte van bureaus is wel diverser geworden. Veel mensen gebruiken namelijk een bureau dat binnen de inrichting van hun huis past. Bij het kiezen van een bureau is het belangrijk om ervoor te zorgen dat deze op de juiste zithoogte afgesteld kan worden. Verder moet er genoeg ruimte zijn om een laptop, scherm, telefoon, en schrijfmateriaal te kunnen plaatsen. Het is aan te raden om een vaste plek te vinden voor deze zaken waarbij er genoeg ruimte ontstaat rondom de laptop.

Het vinden van de balans tussen privé en zakelijk bij thuiswerk

De mogelijkheid om even een dutje te doen, tv te kijken, of lekker in bad te gaan is constant aanwezig voor thuiswerkers. Daarom is het belangrijk om duidelijk de grens te trekken tussen privé en werk. De volgende zaken kunnen hierbij helpen:
– werkschema met vaste pauzemomenten
– minimaliseren van afleidingen
Door om de zoveel tijd pauze te nemen en alleen op te staan op de pauzemomenten voorkom je dat je concentratie wordt doorbroken door externe afleidingen. Een goed voorbeeld van afleiding kan gemaakt worden aan de hand van smartphones. Deze zijn namelijk een constante bron van afleiding. Door de notificaties die op ieder moment op het scherm kunnen verschijnen kan de concentratie zich eenvoudig naar het apparaat verplaatsen. Tijdens thuiswerk is dit een nog groter gevaar omdat smartphones zelfs tijdens vergaderingen onopgemerkt kunnen worden gebruikt. Bij thuiswerk is het raadzaam om zelf grenzen te stellen en het fysiek onmogelijk maken van smartphone gebruik voor privé doeleinden. Leg de smartphone bijvoorbeeld op een plek waar je zonder op te staan niet bij kunt komen. Leef vervolgens je eigen werkschema na en sta alleen op op vastgelegde momenten. Zo blijf je gefocust op zakelijke werkzaamheden.

Hoe organiseer ik mijn thuiswerkple
© Pixabay.com

Wat kan ik doen als mijn thuiswerkplek niet volstaat?

Het kan voorkomen dat je woning te klein, te druk, te donker, etc. is om prettig te kunnen werken. Overleg met je werkgever of er bepaalde facilitaire aanpassingen thuis doorgevoerd kunnen worden of dat jouw werkschema enigszins aangepast kan worden. Denk aan het plaatsen van extra verlichting of juist verduisteringsgordijnen tegen de zon. Als je in kaart kunt brengen wanneer het te druk is voor thuiswerk dan kun je overleggen met je werkgever of je op deze momenten vanuit kantoor kunt werken. Als je echt geen optie hebt om een fijne werkplek in te richten, dan kan de werkgever meestal wel faciliteren dat er vast vanuit kantoor gewerkt kan worden.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *