Het is een fenomeen van deze tijd. Het heeft jaren geduurd en voor veel mensen heel wat inspanningen gekost, maar we werken steeds meer thuis. En zeker als er een virus rondwaart, is er altijd een goede reden om thuis te werken. Thuiswerk wordt door veel mensen als prettig ervaren, hoewel de grote meerderheid toch ook het directe contact met collega’s mist. Maar hoe is het voor een bedrijf en voor jou als ondernemer dat jouw medewerkers zoveel thuiswerken?
Geen controle meer
Het is even wennen: steeds minder mensen op de zaak en zeker nu bijna iedereen thuis aan het werk, in zoverre dat kan natuurlijk in bepaalde functies. Je mist het directe contact met je medewerkers, je mist dat je ze kan aanspreken en bijvoorbeeld face-to-face kan informeren naar de status van een project of levering. Je loop hier en daar een kamer binnen, maar er is bijna niemand. Misschien heb je door al dat thuiswerk het gevoel dat je de controle kwijt bent? Dat is begrijpelijk. Maar heb je die controle wel als jouw mensen de hele dag op kantoor zijn? Waarschijnlijk heb je toch meer te doen dan alleen maar in de gaten houden of mensen aanwezig zijn, en of ze ook echt aan het werk zijn? Mensen laten thuiswerken heeft alles met vertrouwen te maken. We hebben het hier over volwassen mensen met verantwoordelijkheidsgevoel. Mocht er eentje zijn die met thuiswerk iets minder productief is: de rest maakt dat meer dan goed, vertrouw daar maar op.
Contact houden
Blijf liever investeren in je medewerkers. Bel ze op en vraag hoe ’t met ze gaat. Informeer hoe ’t voor ze is om nu zoveel thuis te zijn en of je wellicht iets voor ze kan doen. Ze zullen het enorm waarderen, zeker als ze in de gaten hebben dat je niet alleen maar wil checken of ze aan het werk zijn, maar dat je oprecht geïnteresseerd bent. Doordat je elkaar minder ziet, kan er immers in een periode van thuiswerk ook een soort afstandelijkheid ontstaan die resulteert in minder betrokkenheid. Jij bent aan zet om die in stand te houden. Hoe fijn zou het zijn als we straks weer meer samen kunnen zijn, dat je ontdekt dat er niet zoveel is veranderd. Dat er nog steeds dat gezamenlijke verantwoordelijkheidsgevoel is. Dat de betrokkenheid van jullie medewerkers bij het bedrijf niet gewijzigd is. Dat je merkt dat ze blij zijn weer op kantoor te kunnen werken, tussen en samen met alle andere medewerkers, en met jou.
Faciliteer
Informeer ook bij je medewerkers hoe het met hun thuiswerk faciliteiten is? Hebben ze een goede stoel en een goed(e) bureau of tafel (om bijvoorbeeld rugklachten te voorkomen). Werkt hun thuisprinter naar behoren? Je kunt niet bij iedereen de perfecte thuiswerk faciliteiten creëren, maar met een beetje hulp scheelt het een hoop ergernis, en dat is ergens zeker weer goed voor de productie. Laat zien dat je jullie medewerkers ook als mens ziet, en niet alleen als werknemer op de loonlijst.