Wat is een KPI en hoe stel je deze op?

Ieder bedrijf heeft er mee te maken: KPI’s. Vooral in de online marketing wordt deze term vaak gebruikt. Een KPI helpt jou bij het opstellen van doelen en richting geven aan het bedrijf. Ben je benieuwd wat een KPI inhoudt en hoe je deze opstelt? Lees dan verder en kom erachter!

© Pexels.com

De betekenis

Een KPI is een afkorting voor Key Performance Indicators. Dit zijn indicatoren om de prestaties van jouw bedrijf te monitoren en te verbeteren. Hiermee kun je de prestaties van het bedrijf meten. Met een KPI kom je er dus achter wat al goed gaat en wat nog beter moet. Ook geeft het antwoord op de vraag: waar in het proces zitten we nu en gaat alles volgens het schema?

SMART

Als je een KPI gaat opstellen, moet het altijd voldoen aan het SMART-principe. Het SMART-Principe zorgt ervoor dat doelen, echte doelen worden. Door de KPI concreet te maken, wordt heel doel duidelijker. Dit maakt het makkelijker om het doel te behalen. SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Aanvaardbaar
  • Realiseerbaar
  • Tijdgebonden

Specifiek

Om je doel concreet te maken, is het belangrijk om specifiek op te schrijven wat je wilt bereiken. Gebruik woorden die concreet zijn of maak een vergelijking met resultaten van voorgaande jaren.

Meetbaar

Om een doel meetbaar te maken, kun je er cijfers aan koppelen. Als je een percentage of een bepaald bedrag in je doel noemt. Kun je aan het einde van een periode gemakkelijk meten of je het gehaald hebt.

© Pexels.com

Aanvaardbaar

Om een doel aanvaardbaar te maken, moeten stakeholders er mee akkoord gaan. Als je andere partijen nodig hebt om jouw doel te bereiken, moet je ook rekening houden met hun mening.

Realiseerbaar

Bij het opstellen van een doel moet je jezelf uitdagen, maar het jezelf niet te moeilijk maken. Als je een onbereikbaar doel opstelt, is de kans klein dat je deze gaat halen. Daarnaast motiveert een onbereikbaar doel vaak niet.

Tijdgebonden

Als een doel tijdgebonden is, is het gemakkelijker om te plannen. Als het einde van het SMART-doel bereikt is, is het tijd om het te evalueren. Daarna is het weer tijd om nieuwe SMART- doelen op te stellen.

Laat je adviseren!

Wil je meer doelstellingen halen op het gebied van online marketing? Neem dan contact op met Iclicks en laat je adviseren door dit online marketing bureau.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *