Waar vind ik opdrachten als freelancer?

Het leven als freelancer brengt veel voordelen met zich mee, maar de medaille bevat een keerzijde. Opdrachten en klanten vinden is geen vanzelfsprekende taak. Er zijn meerdere factoren die meespelen in dit proces. Is er veel vraag naar jouw soort expertise? Hoe maak jij het verschil vergeleken met anderen binnen je sector? Niet gevreesd, zelfs wanneer het een onmogelijke missie lijkt, kan werkelijk iedereen floreren binnen een eigen onderneming. Wanneer je onderstaande grondbeginselen in het achterhoofd houdt, help je binnen een mum van tijd nieuwe klanten verder.

Waar vind ik opdrachten als freelancer
© Pixabay.com

Ken je plaatsen

Zowel on- als offline bestaat er een zee aan mogelijkheden voor freelancers. Zoek via Google naar vacatures, blader door Sociale Media, spits je toe op vakspecifieke groepen, en kijk verder dan je zoekresultaten lang zijn. Het belang van face-to-face-connecties mag zeker en vast niet onderschat worden. Op dit vlak kan je zeer creatief zijn.Heb je nood aan inspiratie? Lees zeker verder voor enkele ideeën…

  • Woon congressen en evenementen bij. Deze kunnen zeer ruim van aard zijn.
  • Huur (tijdelijk) een co-workingspace. Op deze manier is het zeer gemakkelijk nieuwe contacten aan te knopen. Je leert daarnaast veel bij dankzij het observeren van anderen. Je wisselt kennis en vakoverschrijdende informatie uit.
  • Zoek het niet te ver – wat kan je kapper je bijbrengen, naast hoe je je haren het best verzorgt?

Zet in op online zichtbaarheid

Je hebt het ongetwijfeld reeds duizendmaal gehoord – pas marketing toe om je perspectieven te vergroten. Gebruik Instagram en LinkedIn om een publiek uit te bouwen. Of je nu een tech-savvy bent of niet, het komt effectief van pas. Online bereik je het equivalent van talrijke congressen tegelijkertijd en kom je met werkelijk iedereen in contact. Het internet is erg gesatureerd; pak het daarom verstandig aan. Hieronder vind je enkele tips terug…

Waar vind ik opdrachten als freelance
© Pixabay.com
  • Stel een eigen website met domeinnaam samen. Dit is je digitale visitekaartje en het straalt een professioneel karakter uit.
  • Zorg voor dezelfde details doorheen je Sociale Media-kanalen. Gebruik steeds dezelfde profielfoto en biografie. Dit zorgt ervoor dat potentiële klanten, of ondernemers die met je willen samenwerken, je serieus nemen.
  • Reflecteer over het ‘waarom’ achter je onderneming. Welk verhaal vertel je? Waar kom je vandaan? Waar ga je heen? Hoe vind je je plaats binnen de wereld om je heen? Hoe maak jij het verschil? Laat dit uitstralen doorheen het marketing-gebeuren van je onderneming. Het zorgt voor een correct beeld, zonder dat er te hoge of te lage verwachtingen aan te pas komen.

Zet je capaciteiten in cursief

Een portfolio kan en zal het verschil maken bij het overwegen van freelancers. Welke bedrijven bevelen je aan? Hoe ziet een hap van je werk eruit? Welke filosofie straal je uit? Met welke methoden ga je te werk? Over welke (academische) kwalificaties beschik je? Op welke manier is je omgeving reeds gegroeid? Een portfolio met tastbare referenties zegt meer dan een zwart-wit curriculum. Is je publiek eerder beperkt in aantal? Overweeg een vetgedrukte zet zoals een virale video, een e-book of een interview met een bekende persoon. Blijf steeds dichtbij jezelf en het verhaal van je onderneming. Op deze manier blijft het relevant en weet je publiek wat ze kunnen verwachten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.